Dit wordt het grillige gedrag van een hoogbegaafd kind genoemd.
Zakir Hassan Kareem, directeur van het Media Research Centre, Pakistan, heeft besproken hoe hij ongeveer 6 jaar geleden een leerling observeerde die in staat was wiskunde en wetenschappelijke concepten te begrijpen in een eerste klas klas. Ik was hierdoor getroffen. Ik schreef er een kort artikel over en publiceerde het op mijn website. Intussen was ik verbaasd van invloedrijke academici te horen dat dit gedrag niet kenmerkend was voor begaafde leerlingen, maar eerder in verband werd gebracht met arme oud-leerlingen.
Laten we nu terugkeren naar de huidige tijd. Aan de ene kant wordt toegegeven dat er in Pakistan nog steeds een dwarse houding bestaat tegenover hoogbegaafde kinderen. Daar komen nog enkele wettelijke beperkingen bij die zijn opgelegd door een gebrek aan standaardisatie in de schooladministratie. Veel scholen weigerden tegen het einde van de jaren negentig om hoogbegaafde leerlingen als personeel aan te nemen (ze kunnen zelfs leerkracht zijn) als de ouders hen graag op de school wilden hebben. Kinderen werden met geweld van school gehaald ten gunste van hun vroegere leraren en begeleiders. Leraren werden ontslagen omdat zij begaafde leerlingen onvoldoende respect toonden.
Aan de andere kant zijn er echter verschillende mensen die hoogbegaafdheid zijn gaan heroverwegen in plaats van er eufemistisch over te doen. Sommige ouders beseffen dat binnenkomende studenten eerst op hun bekwaamheid en dan op de kennis zullen bankieren. We hebben rationaliteit over de kennis. Wij zijn niet bereid onze experts op het zuiver visuele gebied op te geven aan de volgende generatie en tegelijkertijd gloednieuwe studenten aan te moedigen energie en emotie te besteden aan het hier en nu.
Een schrijver/regisseur, Evin Rao, heeft getuigd in een zaak waarin hij beweert dat er alleen al in Islamabad 2.182 niet-gegradueerde leerlingen zijn en dat het een overweldigende taak zou zijn om hen bij te houden. In de zaak voor het Hooggerechtshof van Punjab en Sindh heeft de regering verklaard dat in zaken betreffende charterscholen, speciaal onderwijs en oneerlijk ontslag, waar de leerlingen een welomschreven lijst van vaardigheden hebben, aan dergelijke leerlingen geen uniformiteitstatus mag worden verleend.
Wat is belangrijker met betrekking tot hoogbegaafdheid? De aanwezigheid van “slechte” nakomelingen of die van “goede” nakomelingen? Minstens 300 jaar geleden zei Plato: “Iemand die in staat is hout te kloven, berekent de verhoudingen en de hoeken in verhouding tot de gevolgen; wie niet in staat is tot die dingen, hoe moet hij dat weten?”
Het is voor het eerst dat een formele onderwijsvoorziening in Pakistan verwijst naar hoogbegaafdheid. Op onze mediatafels zitten foto’s van jonge kinderen, die elkaars afdrukken aanraken. Hier zijn verschillende kinderen die verschillende taken kunnen uitvoeren, aan het sporten zijn, dit zijn opnieuw de erfenissen van de begaafde generaties die ons voorgingen.
Lees meer:
Hechtingsstoornissen
Spelend leren